RT Chimera - шаблон joomla Новости

مقالاتمقالات کاربردی و مفید در حوزه نورپردازی

نورپردازی سقف با فیبرنوری

در طراحی روشنایی حرفه ای، چه بخواهیم برای موزه طراحی روشنایی کنیم، چه برای یک دفتر کار و چه برای یک فروشگاه لباس، همواره باید ا "زبان نورپردازی" صحبت کنیم. زبان نورپردازی بر اساس نظریه نورپرداز معروف به نام ریچارد کلی که از او به عنوان پدر طراحی روشنایی مدرن نام بردخ می‌شود. از سه مولفه تشکیل شده است:


1) روشنایی عمومی (Ambient Lighting)
وقتی صحبت از روشنایی عمومی می‌کنیم، عموما منظور ما تامین روشنایی کافی و به صورت یکنواخت است در حدی که چشم ما نور کافی برای دیدن داشته باشد. بسیاری از استانداردهای روشنایی تنها به این نوع روشنایی توجه می‌کنند (نظیر استانداردهای روشنایی دفاتر کار) و در طراحی روشنایی کمّی که تنها به مقدار کمّیت شدت روشنایی توجه می‌شود، روشنایی عمومی بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد.
2) روشنایی تأکیدی (Focal Glow)
در روشنایی تأکیدی، از کنتراست درخشدگی بین سوژه و پس زمینه آن برای جل توجه بیشتر افراد استفاده می‌شود. در این شیوه نورپردازی، از نورهای جهت دار استفاده می‌شود تا یک محیط بصری خاص ایجاد شود و توجه بیننده به نقاط معینی جلب شود.
3) روشنایی تزیینی (Play Of Brilliant)
هدف روشنایی تزیینی ایجاد یک فضای دکوراتیو یا خلق اتمسفری خاص است. در واقع منابع نوری به جای تامیین روشنایی برای ایجاد جلوه های زیبا بکار می‌روند. شمعی که بر روی یک میز در یک رستوران قرار می گیرد یا نورهای رنگی و طرح هایی که بر روی دیوار تابانده می‌شوند نمونه هایی از این دست هستند.

به تجربه ثابت شده است که طراحی روشنایی خوب در یک محیط زمانی تحقق پیدا می‌کند که هر سه مولفه یاد شده به نحوی در محیط دیده شوند. روشنایی تزیینی را می توان جذاب ترین بخش در نورپردازی هم برای بیننده و هم برای طراحان روشنایی دانست. پتانسیل بالای این نوع نورپردازی برای طراحان و هنرمندان وو همچنین علاقه مردم باعث شده است تا کارهای بسیار زیبا و خلاقانه ای در این عرصه صورت بگیرد. به همین دلیل شرکت های تولیدکننده محصولات روشنایی به طور مداوم در حال تولید منابع روشنایی، ابزارها و نرم افزارهایی برای اینگونه اهداف می‌باشند.